بعد از جراحى بلفاروپلاستی چه مراقبت هايى لازم است؟

بلفاروپلاستی که بیشتر به عنوان جراحی زیبایی پلک شناخته می‌شود، یک عمل جراحی است که نقص‌هایی مانند افتادگی پلک بالایی، کیسه‌های چربی و حلقه‌های سیاهی که چشم‌ها را خسته می‌کند، پیری چهره و گاهی اوقات اختلال در بینایی را اصلاح می‌کند. بلفاروپلاستی شامل برداشتن پوست، عضله و چربی اضافی در پلک‌های فوقانی و تحتانی (بلفاروپلاستی فوقانی و تحتانی) است. مراقبت بعد از جراحی پلک بالا کار سختی نیست. فقط کافی است تا به توصیه‌های پزشك متخصص خود با دقت عمل کنید. در اینجا یک راهنمای جامع در مورد نحوه مراقبت بعد از جراحی پلک آورده شده‌ است.

 

بلفاروپلاستی فوقانی :

بلفاروپلاستی فوقانی عملی است که شامل برداشتن پوست اضافی و عضله و برداشتن کیسه های چربی که در ناحیه پلک بالایی قرار دارند، می‌شود. اغلب در طی بلفاروپلاستی فوقانی، غدد اشکی در رفته و آویزان هم فيكس مى شوند. این جراحی در كلينيك و با بی حسی موضعی قابل انجام است و حدود ١-١.٥ ساعت طول می‌کشد. عمل بلفاروپلاستی فوقانی با بخیه‌های بسیار نازکی که حدود ٧-١٠ روز پس از عمل برداشته می‌شوند و با یک اسکار نامشخص که در چین پلک بالایی قرار دارد، به پایان می‌رسد.

این عمل بدون درد است و پس از حدود ١ هفته بیمار می‌تواند بدون علائم خاصی به تمام فعالیت‌های کاری و اجتماعی خود بازگردد.

 

 بلفاروپلاستی تحتانی :

بلفاروپلاستی پلک پایین کمی پیچیده‌تر از بلفاروپلاستی فوقانی است و همچنین می‌توان آن را در بيمارستان يا كلينيك و تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام داد. در بلفاروپلاستی تحتانی، برشی در لبه مژگانی زیرین پلک پایین ایجاد می‌شود که از طریق آن، سه کیسه چربی که در این ناحیه قرار دارند و پوست و عضله اضافی که می‌توانند در تعیین نقص زیبایی نقش داشته باشند، برداشته مى شوند. در برخی موارد برداشتن کیسه‌های چربی ضروری نیست، اما جابجایی مجدد آن ها کافی بوده و برای اصلاح شیار ژوگال بینی ضروری است.

 

 بهبودی و مراقبت‌های بعد از جراحی پلک پایین :

 

حتی بلفاروپلاستی تحتانی نیز شامل یک اسکار بسیار کوچک است که البته عملاً نامرئی است و این نوع جراحی کاملاً بدون درد است. بازگشت به حالت عادی در این مورد کمی طولانی‌تر است و حدود ٢ هفته طول می‌کشد تا به کار و فعالیت اجتماعی معمول برگردید. بلفاروپلاستی فوقانی و بلفاروپلاستی تحتانی می‌توانند همزمان با یکدیگر انجام شوند.

 

بلفاروپلاستی ترانس ملتحمه

یک تکنیک بسیار خاص که فقط برای بلفاروپلاستی تحتانی استفاده می‌شود، بلفاروپلاستی ترانس ملتحمه است. این تکنیک شامل برداشتن کیسه‌های چربی پلک پایین از طریق برش ملتحمه در داخل پلک پایین است که از طریق آن می‌توان چربی اضافی را بدون ایجاد اسکار روی پوست خارج کرد.  بلفاروپلاستی ترانس ملتحمه یک عمل جراحی است که با آن می‌توان کیسه‌های چربى زیر چشم را از بین برد.

 

جراحی پلک برای چه کسانی مناسب است؟

بهترین کاندیداها برای بلفاروپلاستی، مردان و زنانی هستند که پوست آن ها شروع به افتادگی کرده اما خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کرده است. بلفاروپلاستی ترانس ملتحمه برای مردان و زنانی که پوست آن ها شروع به از بین رفتن کرده اما خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کرده است، اندیکاسیون دارد. با این حال، این روش برای بیمارانی که دارای پوست اضافی در اطراف پلک هستند مناسب نیست، زیرا این نوع نقص فقط با بلفاروپلاستی سنتی پلك پايين برطرف می‌شود.

 

مراقبت‌های بعد از جراحی پلک (بلفاروپلاستی) چگونه است؟

در ٤٨ ساعت بعد از عمل بلفاروپلاستی، باید در حالی که سر خود را کمی بالا آورده‌اید استراحت کنید. از روز سوم به بعد، می‌توانید زندگی عادی خود را از سر بگیرید، از فعالیت‌های سنگین، سونا، حمام ترکی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید. در ٢ روز اول، تورم و کبودی خفیف پس از جراحی در اطراف ناحیه تحت درمان ظاهر می‌شود و حدود ١-٢ هفته باقی می‌ماند. هماتوم، عفونت و اسکار کلوئیدی به ندرت رخ می‌دهد. پس از ٧-١٠ روز، می‌توانید کار خود را از سر بگیرید. از هفته سوم شما می‌توانید به تدریج تمام فعالیت‌های عادی از جمله ورزش را از سر بگیرید. نتیجه قابل ملاحظه پس از ٣ هفته اول و به طور قطعی حدود ٦-١٢ ماه پس از جراحى به دست خواهد آمد.

 

چه نوع نتیجه‌ای را می‌توان با بلفاروپلاستی به دست آورد؟

نتیجه بلفاروپلاستی به طور کلی بسیار خوب و طولانی است، اما نمی‌توان گفت که دائمی است؛ زیرا همیشه مشروط به سبک زندگی شما و اثرات اجتناب ناپذیر و همچنين افزایش سن خواهد بود. به طور کلی، نتيجه بلفاروپلاستی، یک بهبود کلی در کل ناحیه دور چشم و صورت است.

 

مزایای جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

  • با بلفاروپلاستی فوقانی پوست و عضله اضافی پلک فوقانی و کیسه‌های چربی برداشته می‌شوند. در موارد خاص و در صورت درخواست بیمار، می‌توان شکل چشم را با کانتوپکسی یا کانتوپلاستی نیز تغییر داد.
  • با بلفاروپلاستی تحتانی، کیسه‌های چربی تغییر مکان داده و اندازه آن ها تغییر می‌کند و پوست پلک نيز با حذف بخش اضافی ترمیم می‌شود.
  • بلفاروپلاستی ترانس ملتحمه منحصراً برای برداشتن کیسه‌های چربی پلک پایین بدون اسکار خارجی پوست انجام می‌شود.