تزریق بوتاکس برای درمان میگرن ​​​​

امروزه تزریق بوتاکس به عنوان جدیدترین درمان سردردهای میگرنی مطرح بوده و در حال حاضر یکی از متد روز درمان میگرن در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا و اروپا است.
​​​​​​​این متد پس از بررسی‌های بسیار موفق به دریافت تأييديه از سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) شده است. تزریق بوتاکس به دلیل مزایای بسيار طرفداران بيشمارى در بین بیماران دارد و بهترین درمان برای سردردهای میگرنی است. همچنین در درمان بیماران مبتلا به سردردهاى مزمن روزانه (Chronic daily headache) نيز موفق بوده است.

بوتاکس

بوتاکس یک نوروتوکسین يا همان سم است که توسط باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود.
وقتی باکتری توسط انسان بلعیده شود، می‌تواند در دستگاه گوارش تولید سم بوتولینوم کند که باعث بیماری بوتولیسم شده و در ادامه آن عضلات بدن فلج خواهد شد و در نهايت فرد می میرد؛ این در حالیست که وقتی نوروتوکسین بوتاکس در عضلات تزریق شود، کاملاً ایمن بوده و فقط موجب فلج موقتی و برگشت پذیر عضلات می شود و می‌توان از این روش برای درمان برخی بیماری‌های عصبی (مانند تیک چشمی یا بلفارواسپاسم و تیک گردنی یا دیستونى گردنى) و اخیراً برای درمان میگرن استفاده کرد.

در دهه‌هاى گذشته بیمارانی که برای درمان چین و چروک پیشانی تحت تزريق بوتاکس قرار مى‌گرفتند و همزمان میگرن هم داشتند، گزارش کردند که سردرد میگرنی آن‌ها کاهش یافته است. این امر باعث شد که دانشمندان تحقیقات گسترده تری راجع به اثر بوتاکس بر درمان میگرن انجام دهند و سرانجام در سال ٢٠١٠ بوتاکس برای درمان میگرن مزمن تأييديه FDA را گرفت.

امروزه تزریق بوتاکس به عنوان جدیدترین درمان سردرد میگرنی مطرح بوده و در حال حاضر متد روز درمان میگرن در کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا و اروپا شناخته شده است. تزریق بوتاکس در درمان بیماران مبتلا به سردردهای مزمن روزانه (Chronic daily headache) نيز موفق بوده است.
​​​​​​​
این روش به دلیل مزایای بسيار زيادى كه داشته، طرفداران بسیاری در بین مبتلایان به میگرن دارد که در ادامه به آن مى پردازيم.

میگرن

میگرن در واقع به سردردهای مکرری گفته می‌شود که اغلب یک طرف سر را درگیر کرده و افراد دچار بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ می‌شوند. شدت دردهای میگرنی نبض‌دار به حدی است که باعث مختل شدن عملکرد فرد در زندگی روزمره خواهد شد. این سردردها می‌تواند بر اساس شدت و تعداد دفعات حمله در روز و همچنین استمرار و تکرار آن در بیماران مختلف، متفاوت باشد.

در صورتی که این سردردها دو مورد از علائم زیر را داشته باشند، فرد دچار میگرن بوده که باید برای درمان خود به پزشک مراجعه نماید:
​​​​​​​
١. سردرد او به صورت یک طرفه باشد.
٢. هنگام سردرد، شدت آن به صورت دردهای ضربان دار باشد.
٣. این سردردها همراه با حالت تهوع و استفراغ باشد.
٤. دردها شدید و به صورت مکرر باشد.
٥. هنگام سردرد فرد دچار ترس از نور یا ترس از صدا شود.
میگرن مزمن به میگرنی گفته  می شود که بیش از ١٥ روز در ماه فرد دچار سردرد بوده و حداقل ٨ روز آن سردرد میگرنی بر اساس کرایتریای میگرن داشته باشد و حدود ٣ ماه طول کشیده باشد.

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس میگرن​​​​​​​

۱. از خم کردن سر و گردن به پایین و دراز كشيدن تا ۴ ساعت خودداری کنید.
۲. تا ۲۴ ساعت از ماساژ دادن محل تزریق و استعمال هرگونه کرم و پماد بر روی محل تزریق بپرهیزید.
۳. از شستشوی صورت تا ۴ ساعت بعد از تزریق بوتاکس خودداری نمایید.
۴. استعمال دخانیات، قلیان و سیگار، تأثیر بوتاکس را در بیماران مبتلا به میگرن کم می کند.
۵. از انجام فعالیت های ورزشی و از استفاده از سونا، جکوزی و بخور تا ۲۴ ساعت بپرهیزید.
۶. تا ١ ساعت مكرر پیشانی را چروك انداخته و اخم نمایید.
٧. جهت کاهش احتمال کبودی تا ٣ روز بعد از تزریق بوتاكس از مصرف قرص سرماخوردگی، چای سبز، ویتامین E  و جینسینگ پرهیز کنید.
8. در صورت مصرف آسپرین يا سایر داروهای رقیق کننده خون حتماً قبل از تزريق بوتاكس با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه انجام تزریق بوتاکس ميگرن

اين تزريق حدود ۲۰ دقیقه زمان خواهد گرفت. پزشک متخصص از سوزن های بسيار ظريف و كوتاه استفاده می کند. پزشک متخصص مقدار کمی بوتاکس را به طور سطحی به ماهیچه‌هاى پوست وارد می کند و در هر درمان معمولاً ۳۱ تزریق، در ٧ ناحیه اصلی سر و گردن انجام می شود.

​​​​​​​متداول ترین اثر جانبی تزریق بوتاکس، سوزش است که برای تسکین آن می‌توان از پک یخ بر روی محل استفاده کرد. در صورتی که بعد از گذشت ۳-٦ ماه سردردهای شما بازگشت، می توانید تزریق بوتاکس را تمديد نمایید؛ با هر بار تمديد تزریق بوتاکس، تعداد و شدت سردردهای میگرنی کمتر خواهد شد و در برخی افراد بعد از ۵-٦ بار تزریق سردردها به طور نسبتاً کامل از بین می‌روند.