كرايوتراپى؛ سرما درمانی؛ كرايوسرجرى؛ فريز
کرایوتراپی يا سرما درمانى یکی از روش های نوین است که برای درمان ضایعات پوستی از آن استفاده می شود. این روش درمان از اواخر سال ١٨٩٠ میلادی در یونان آغاز شد.
كرايوتراپى یک روش ساده و غیر تهاجمی است که در آن از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن توده‌ها و ضايعاتى که بر روی سطح پوست ظاهر می‌شوند، استفاده می‌شود. این یک روش درمانی مؤثر برای ضایعات پوستی پیش سرطانی (کراتوزهای اکتینیک) و حتى سرطانى و همچنین سایر بیماری‌های پوستی مانند زگیل، تگ‌های پوستی، برخى خال ها، ضايعات عروقى و مولوسكوم كنتاژيوزوم می‌باشد. استفاده از نیتروژن مایع بر روی ضایعات پوستی به متخصص پوست این امکان را می‌دهد تا سلول‌های آسیب دیده پوست را هدف قرار داده و آن‌ها را در سطح سلولی از بین ببرد. در اين مقاله آنچه نياز است در مورد كرايوتراپى بدانيد، به تفصيل بيان شده است.
نیتروژن مایع چیست؟
نیتروژن مایع حالت مایع از گاز نیتروژن است که ۷۸٪ هوای تنفس ما را در برمی‌گیرد. نیتروژن مایع بسیار سرد بوده و دارای نقطه جوش منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد است. این ماده به راحتی در بطری و محفظه‌های مخصوصی ذخیره و حمل می‌شود و این امر آن را به عنوان یک عامل انجمادی بسیار مؤثر تبدیل کرده است که به صورت موضعی در درمان‌های پزشکی مبتنی بر سرما درمانی به کار برده می‌شود.
مراقبت‌های بعد از کرایوتراپی
بهتر است برای جلوگیری از عفونت ناحیه را با پانسمان تمیز بپوشانيد. باید مراقب تمیزی و بهداشت ناحیه‌ای که در معرض كرايوتراپى قرار گرفته است باشيد؛ این کار را می‌توان با شست و شو با آب و صابون انجام داد. استفاده از كرم زينك اكسايد و ترميم كننده در طی هفته‌های بعد از كرايوتراپى برای جلوگیری از تیره شدن لکه‌های باقی مانده بسيار مهم است.
عوارض جانبی کرایوتراپی
●        عوارض حاد مانند سردرد، تاول و درد که این مورد در درمان کلوئیدها شدید می باشد.
●        درد و سوزش همچنین تورم و قرمزی
●        تاول های روشن، قرمز یا بنفش
●        خونریزی، عفونت و تشکیل بیش از حد بافت ترمیمی یا بافت گرانولاسیون (نادر)
●        ايجاد زخم
●        از عوارض دائمی: آلوپسی يا از بین رفتن دائمی فولیکول‌های مو، آتروفی و تحلیل پوست، اسکار دائمی و کم رنگ شدن محل ضایعه (هیپوپیگمانتاسیون) که ضایعه‌ اخیر در افراد با پوست تیره شایع تر است.
●        از دست دادن حس، اگر اعصاب آسیب دیده باشد (نادر)

ترمیم پوست بعد از كرايوتراپى به نوع ضایعه و محل قرارگیری آن بستگی دارد. به طور مثال زخم در قسمت های تحتانی بدن برای بهبود به سه ماه یا بیشتر زمان نیاز دارد.