لک‌هاى صورت

لک‌هاى صورت به عنوان يكى از شايع‌ترين مشکلات پوستی، به دلایل مختلف از جمله نور خورشید، لک‌های ناشی از بارداری یا بیماری، مصرف برخى داروها، لک با منشأ ژنتیکی و ... ایجاد مى شوند. به طور کلی لك ممکن است بر روی پوست مردان یا زنان پدیدار شود، غالباً به رنگ‌های قهوه‌ای روشن تا تیره بر روی بینی، پیشانی و گونه و حتى ساعد دست‌ها دیده می‌شود. شایع‌ترین سن بروز این لک‌ها در سنین ٢٠-٣٠ سالگی است.
​​​​​​​
لک ها (هایپرپیگمانتاسیون) هنگامی ظاهر می شوند که پوست بیشتر از مقدار طبیعی ملانین تولید کند. این لک‌ها ممكن است بسیار کوچک و سطحی بوده و خطری برای سلامتی نداشته باشند، اما در روحیه و اعتماد به‌ نفس فرد بسیار تأثیرگذار هستند. اغلب افراد از وجود این لکه‌ها ناراضی بوده و به دنبال راه‌ حلی برای درمان آن هستند.

انواع لک و علل ایجاد آن​​​​​​​
لك‌ها يا ضایعات پیگمانته در حقیقت لکه ‏هایی هستند که رنگ آن‏ ها با رنگ پایه‏ پوست متفاوت است. این ضایعات رنگ‏‌های مختلفی داشته و ممکن است اپیدرمال (سطحی) یا درمال (عمیق) باشند؛ می توانند در انواع خال، کک و مک و یا لکه ظاهر شوند و در نتیجه آن، پوست تیره تر می شود. در این ضایعات، سلول‌های سازنده ملانین که همان رنگدانه پوست هستند، آسیب دیده و یا تخریب می‌شوند. در ادامه عامل ايجادكننده اين ضايعات به تفصيل بيان شده اند:
لک ملاسما (melasma)
​​​​​​​ ملاسما یا لک ناشی از بارداری، در دوران بارداری یا هنگامی که فرد برخی از انواع قرص‌های ضد بارداری را مصرف می‌کند، به وجود می‌آید. در این شرایط، تغییرات هورمونی، منجر به افزایش ملانین ( رنگدانه‌ای که به پوست رنگ می‌دهد) می‌شود. تولید بیش از حد ملانین می‌تواند پوست را تیره‌تر کند.
نكته قابل تأمل اين است كه ملاسما در خانم هاى مجرد و آقايان و در مناطقى غير از صورت نيز ايجاد مى شود.
کک و مک یا فرکل (Freckle)
کک و مک با دو عامل ١. وراثت و ٢. تخریب پوست توسط آفتاب، ایجاد و تشدید می‌شود. این لک‌ها به رنگ‌های قهوه‌ای و قرمز با وسعت متفاوت و معمولاً از سنين پايين در افراد ايجاد مى شوند. با وجود اینکه کک و مک جزو ضایعات کاملاً بی‌خطر پوست محسوب می‌شود، از آنجا كه بيشتر اين لك ها در مركز صورت ( اطراف چشم ها، روى بينى و گونه ها) هستند، اغلب افراد مبتلا به آن به دلايل زيبايى، در صدد درمان این لکه‌ها هستند.
لک‌های پیری (senile lentigo)
این لک ها با بالا رفتن سن ایجاد شده و اغلب در نقاطی از پوست که در معرض آفتاب بیشتری هستند، مانند صورت و پشت دست‌ها دیده‌ مى شود. تشخیص لک‌های پوستی ناشی از افزایش سن و افتراق آن از سایر لک‌ها بسیار مهم است؛ زیرا با تشخیص صحیح و انتخاب روش درمانی مناسب، می‌توان در بهبود این ضایعات بسیار مثبت عمل کرد. درمان لک ناشی از افزایش سن به دلیل سطحى بودن آن، بسيار مؤثر است.
لک‌های ناشی از سوءتغذیه و کمبود ویتامین
کمبود ویتامین‌هایی مانند B12، A، C، اسید فولیک و … می‌تواند به‌ مرور باعث ایجاد لک صورت شود.
لک صورت در اثر مصرف بعضی داروها
بعضی از داروها مانند داروهای ضدباردارى، ضد سرطان، ضد مالاریا، برخى از داروهای درمان جوش (مينوسيكلين)، کلرپرومازین، دی پنی سیلامین، هیدانتوئین و...، می‌توانند در صورت ناسازگاری با پوست و تحت شرايطى خاص، باعث ایجاد لک شوند.
لک صورت ناشی از التهاباتی مانند آکنه
بیماری‌هایی مانند آکنه، تبخال و عوارض ناشی از جراحت ( بخيه) و التهابات پوست، می‌تواند تغییر رنگ و لک پوستی ایجاد کند. در مورد لک ناشی از آکنه این نکته حائز اهمیت است که علاوه بر درمان لک‌ها، درمان آکنه فعال هم به جهت پیشگیری از ایجاد لکه‌های جدید الزامی می‌باشد.
لک صورت ناشی از نور خورشيد
در اغلب افراد، قرار گرفتن در برابر نور خورشید، بدون استفاده از ضد آفتاب و پوشش مناسب، ایجاد لک مى‌كند. بسیاری از لک‌های صورت، در نتیجه قرارگیری در مقابل نور خورشید ایجاد یا تشدید شده و پررنگ تر مى شوند. پس اهمیت استفاده از ضد آفتاب و محافظت در برابر نور خورشید کاملاً واضح است.
ماه گرفتگی
یکی از انواع لک‌هاى بدن، ماه گرفتگی است که به آنها لکه تولد هم گفته می‌شود. این لکه‌ها معمولاً به دلیل جمع شدن رنگدانه‌های پوست در یک مکان و پخش نادرست آن‌ها یا به دلیل تشکیل لایه ای ضخیم از پوست که مانند لکه دیده می شود، به وجود می آیند. این نوع  از لکه‌ها معمولاً بی خطر هستند و می توانید با مراجعه به پزشک متخصص پوست و بررسی آن‌ها، جهت تشخيص نوع لك و روند درمان آن اقدام کنید.
لک های ناشی از سرطان پوست
در مواردى ممکن است سرطان پوست يا ضايعات پيش بدخيم به شكل انواع لک صورت ظاهر شود. اگر متوجه لکه‌هایی روی صورت و بدن خودتان شديد که خیلی ناگهانی به وجود آمده‌اند، در حال رشد هستند یا شکل و رنگ و اندازه آن ها مدام تغییر می‌کند، توصیه می‌شود که حتماً به پزشک متخصص پوست مراجعه شود تا این مشکل را بررسی و برای درمان آن شما را راهنمایی نمايد.

پیشگیری از ايجاد لک صورت​​​​​​​

ممکن است پیشگیری از ايجاد لکه‌های پوست همیشه امکان پذیر نباشد؛ بعنوان مثال، پیشگیری از تغییرات هورمونی دوره بارداری که منجر به ایجاد ملاسما می‌شود امکان پذیر نیست. با این حال، اقداماتی وجود دارند که افراد با عمل به آن‌ها می توانند احتمال بروز لکه را کاهش داده و نيز از تیره‌تر شدن آن ها پیشگیری کنند. این روش‌ها عبارتند از:
١. استفاده روزانه حتی در روزهای ابری از ضد آفتاب‌هایی با SPF مناسب
٢. استفاده از کلاه‌های لبه پهن و عینک آفتابی جهت محافظت بیشتر از پوست
٣. از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد در ساعت های ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر خودداری کنید زيرا نور خورشید در این ساعت‌ها بیشترین قدرت را دارد.
٤. اقدام برای درمان بیماری‌هایی چون آکنه، زیرا آكنه می‌تواند به بروز التهاب و در نهايت لك منجر شود.

درمان خانگی لک صورت​​​​​​​

از آنجایی که لک‌های صورت روی اعتماد به نفس افراد تأثیر منفى می‌گذارد، بسیاری از افراد به دنبال راهکارهای خانگی برای درمان لک صورت خود هستند. استفاده از ماسک خیار، ژل آلوئه ورا، نوشیدن چای سبز، نوشیدن آب گوجه فرنگی، ماسک عسل، ماسک سفیده تخم مرغ، استفاده از روغن درخت چای و ماسک لیمو ترش برای کمرنگ شدن لک‌های صورت و شفاف‌تر شدن پوست مؤثر هستند. همچنین با لایه برداری پوست با اسكراب و بخور دادن صورت خود می توانید کیفیت پوست خود را بهتر کرده و لک‌های به وجود آمده روی پوست را کمی كمرنگ‌تر کنید.

​​​​​​​ نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که هرگز از روش‌های خودسرانه برای درمان لک‌های صورت استفاده نکنید؛ زیرا در بسیاری از موارد، روش‌های خودسرانه باعث ایجاد حساسیت‌هاى پوستی و عوارض به مراتب بدتر می شود! پس حتماً به پزشک متخصص پوست مجرب مراجعه کنید و مطمئن‌ترین روش برای درمان لک صورت را انتخاب کنید.

درمان لک صورت با دارودرمانی
برخى افراد به دنبال دارو (قرص، كرم) برای درمان لک صورت هستند. بسیاری از داروهای تجویز شده برای درمان انواع لک صورت، تأثیر موقتی دارند و بعد از مدتی لک ها برگشته و حتی پررنگ تر از قبل می شوند. داروهایی مانند ويتامين C، آزلائيك اسيد، هیدروکینون، آربوتین، کوجیک اسید، AHA ، ترتینوئین و… با مكانيسم هاى مختلف باعث کاهش لك‌ها می‌شوند.
درمان لک صورت با لایه‌برداری شیمیایی يا پيلينگ (peeling)
​​​​​​​یکی دیگر از درمان‌هاى لک های پوست، روش لایه برداری شیمیایی يا پيلينگ است. در این روش از اسیدهای غلیظ برای از بین بردن لایه اپیدرم پوست استفاده می شود. لایه اپیدرم همان لایه ای است که انواع لک روی آن قرار دارد. وقتی لایه اپیدرم از بین می رود، لك‌ها و هیپرپیگمانتاسیون نیز کمتر می‌شود. این روش از قوی‌ترین روش‌های درمان لک است كه فقط  بايد توسط متخصص پوست مجرب و در كلينيك تخصصى انجام شود؛ زیرا اسيدهاى بكار رفته بسیار قدرتمند بوده و ممکن است عوارض خاصی مثل آکنه، سوزش، تاول و قرمزی پوست را به همراه داشته باشد.
این اسیدها به سه دسته اصلی ملایم، متوسط و عمیق تقسیم می‌شوند. مثلاً اجزای اصلی لایه‌بردارهای ملایم آلفا هیدروکسی اسيد، گلیکولیک اسید و لاکتیک اسيد است.
نوع و درصد اسيدهاى بكار رفته، بسته به نوع لك و رنگ و جنس پوست فرد توسط متخصص پوست تعيين مى شود.
درمان لک صورت با میکرودرم ابریژن
میکرودرم ابریژن از جدیدترین روش‌ها برای كاهش لك و بهبود ظاهر پوست است. میکرودرم ابریژن برای جوانسازی و كلاژن‌سازى پوست، کاهش چین و چروک‌ها، بسته شدن منافذ باز و سفت شدن پوست نیز کاربرد دارد. در روش میکرودرم ابریژن، از دستگاهی خاص برای ایجاد خراش‌های سطحی روی پوست استفاده مى‌شود. این خراش‌ها با نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم به وجود می‌آیند. همچنین با مکش پوست، کریستال‌ها از سطح پوست جمع شده و به نوعی پاکسازی پوست انجام می‌شود. میکرودرم ابریژن روشی بدون درد است که جریان خون زیر پوست را بهتر کرده و باعث شفافيت و شادابی پوست می‌شود. اگر به همراه میکرودرم ابريژن از ليزرهاى درمانى نيز استفاده شود، موفقیت جلسات درمانی به شکل چشمگیری بیشتر خواهد شد. این روش درمانی، بدون عارضه و بدون درد است. نتیجه میکرودرم ابریژن تحریک کلاژن‌سازى، بازسازی سلول‌های پوستی و ایجاد یک لایه جدید روی پوست است.
درمان لک صورت با کرایوتراپی (cryosurgery)
کرایوتراپی یا سرما درمانی از دیگر روش‌های درمان لک است. در این روش از گاز نیتروژن مایع یا گازهای دیگر استفاده می شود؛ بدين صورت كه این گاز بسیار سرد به محل موردنظر روی پوست اسپری شده و آن منطقه را منجمد کرده و سپس بافت پوست تخریب شده و از بین می رود. با از بین رفتن بخش كوچكى از پوست در محل مورد نظر، سلول‌های پوستی در اطراف برای ترمیم دست به کار شده و لایه‌های جدید جایگزین بافت قبلی شده و در نهایت لک‌ها از بین می روند. اين روش در برخى از انواع سرطان‌هاى پوست و سبورئيك كراتوز درمان مناسبى است. با وجود اینکه کرایوتراپی از جمله روش‌های کم تهاجمی محسوب می‌شود، اما ممکن است بعد از انجام آن جای ضایعه شبیه به یک لکه سفید روی پوست باقی بماند و یکی از عوارض آن ایجاد اسكار است؛ بنابراين حتماً بايد پس از تشخيص قطعى ضايعه و توسط متخصص پوست انجام شود.
درمان لک صورت با مزوتراپی
از جمله روش‌های نوين پزشکی برای درمان لک صورت و جوانسازی پوست، مزوتراپی است. در مزوتراپی، از سوزن‌های بسیار ریز استفاده می شود که ویتامین‌ها، آنزیم های مفید و ضدلك‌ها از طریق سوزن به پوست تزریق می شود. لک‌های ایجاد شده بر اثر افزایش سن و نور خورشيد، لک ناشى از جوش و آسیب‌های پوستی و ملاسما به مزوتراپی پاسخ مناسبى مى‌دهند. از آنجایی که در مزوتراپی داروها به صورت موضعی تزریق می شوند، عوارض نادر بوده و بیشترین میزان تأثیرگذاری را روی پوست دارند. دلیل محبوبیت این روش، به دلیل تأثیر فوق العاده، نقاهت ناچيز و بى درد بودن آن است.
درمان لک صورت با میکرونیدلینگ
از ديگر روش‌های درمان لک ها، میکرونیدلینگ است که دستگاهی با سوزن های بسیار ریز است. این سوزن های ریز در عمق هاى مختلف وارد پوست شده و سوراخ‌ها و خراش‌هاى میکروسکوپی در سطح پوست ایجاد می کند. این کار باعث می شود که سلول‌های پوست برای بازسازی و ترمیم تحریک شده و شروع به کلاژن‌سازی کنند. کلاژن‌های جدید باعث سفت شدن و جوانسازى پوست و ترميم سطحى موجب ایجاد لایه‌ای جوان و صاف روی پوست می‌شود و چروک‌ها و لک‌های سطحى را كمتر مى كند. از مزیت‌هاى میکرونیدلینگ این است که باعث ضخیم‌تر شدن و سفت‌تر شدن پوست شده، نقاهت كمى دارد و در صورت رعايت توصيه‌ها عوارض ندارد.
درمان لك صورت با IPL
تکنولوژی به کار رفته در دستگاه  (IPL (intense pulse light سیستم‌های نور متراکم پالسی است كه در اصل فلش لامپ‌های زنون هستند که نور چند طول موجی و non coherent ایجاد می‌کنند که قادر است اثرات گوناگون بر روی ساختارهای مختلف پوست داشته و می‌توان با فیلترهای مناسب اثر دلخواه برای اهداف مشخص را به دست آورد.
IPL به دلیل ارائه طول ‌موج‌های گوناگون، کاربردهای متفاوتی در زمينه پوست و زیبایی (از جمله رفع موی زائد، جوانسازی پوست، درمان آکنه و درمان لك و…) دارد.
IPL طیفی از طول موج‌ها را از ٤٠٠-١٢٠٠ نانومتر تولید کرده و بر اساس فیلتری که جلوی آن قرار داده می‌شود، می‌توان طیف نوری مناسب را برای درمان مد نظر انتخاب کرد.
طول‌موج‌های مختلف با تأثیر بر ساختمان‌های مختلف پوست موجب درمان مشكل پوستی مورد نظر می‌شود.
درمان لك ها با IPL
با تابش IPL با فیلتر مخصوص لك، سلول‌های رنگدانه‌ای پوست پرتوهای نوری را جذب و آن را به حرارت تبدیل می‌کنند. حرارت ایجاد شده، رنگدانه‌های ناخواسته را تخریب می‌کند و به مدت چند روز، لکه‌ها پررنگ‌تر از قبل مى شوند. این تيرگى‌ها و پوسته‌ها بر روی صورت طی ٧-١٠ روز و بر روی دست طی ٢-٣ هفته از بين مى روند. معمولاً لك‌ها طی ٣-٥ جلسه بهبود می‌یابند.
درمان لك ها با IPL
با تابش IPL با فیلتر مخصوص لك، سلول‌های رنگدانه‌ای پوست پرتوهای نوری را جذب و آن را به حرارت تبدیل می‌کنند. حرارت ایجاد شده، رنگدانه‌های ناخواسته را تخریب می‌کند و به مدت چند روز، لکه‌ها پررنگ‌تر از قبل مى شوند. این تيرگى‌ها و پوسته‌ها بر روی صورت طی ٧-١٠ روز و بر روی دست طی ٢-٣ هفته از بين مى روند. معمولاً لك‌ها طی ٣-٥ جلسه بهبود می‌یابند.
جوانسازی با IPL
IPL یک روش غیرتهاجمی برای درمان آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب و افزايش سن است و بدون اینکه آسیبی به سطح پوست برساند، پوست را روشن تر و شفاف تر می‌کند. طول موج خاصی از IPL به طور انتخابی، عروق مویرگی متسع پوست و لکه‌های قهو‌ه‌ای ناشی از آفتاب را از بین برده  و همچنين حرارت ایجاد شده در پوست سبب بازسازی کلاژن‌ها و سفت‌تر شدن پوست می‌شود. IPL به تنهایی جهت درمان برخی لکه‌های پوستی مخصوصاً لکه‌های پیری پشت دست و جوانسازی پوست به کار می‌رود.
نحوه انجام IPL
به منظور استفاده از IPL، ابتدا ناحیه‌ای که قرار است در معرض پرتوهای IPL قرار گیرد، تمیز می‌شود. سپس یک ژل خنک‌کننده بر روی پوست گذاشته شده و سپس پرتوهای نوری از دستگاه IPL بر روی ناحيه مورد نظر تابانده می‌شود. در طول درمان با IPL، عینک محافظ بر روى چشم‌های شما قرار مى گيرد. بسته به این‌که چه بخشی از پوست شما تحت درمان با IPL قرار می‌گیرد و مقدار وسعت ناحیه و نوع مشكل پوستى، این روش درمانی ممکن است به ١٠-٤٠ دقیقه زمان نیاز داشته باشد.
در مورد مشکلاتی مانند آکنه یا ضایعات عروقی برای کسب نتیجه دلخواه ممکن است تعداد جلسات IPL بيشتر و حدود ٦ جلسه باشد. جلسات IPL به فاصله ٢٠-٣٠ روز انجام مى گيرد تا پوست زمان کافی برای ترميم و بازسازى داشته باشد.
مزایای IPL
 IPL لیزر نیست، اما کارایی و عملکرد مشابهی دارد. از مزایای IPL می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
١. امکان استفاده برای تمامی نواحی بدن
٢. امکان استفاده در تایپ‌های پوستی مختلف
٣. سرعت بسیار بالا در درمان
٤. تأثیرگذاری مؤثر و بلندمدت
٥. عوارض اندك
٦. بدون درد بودن
٧. بدون نقاهت يا نقاهت كوتاه
موارد کاربرد IPL
 * جوانسازی پوست
* رفع لک‌های پوستی
* رفع جای جوش و آکنه
* درمان اسکار جراحی، سوختگی و زخم
* درمان لک‌های ناشی از آفتاب
* درمان ملاسما
* درمان آفتاب سوختگی
* كاهش چین‌وچروک‌های ناشی از افزایش سن
* درمان لک‌های ناشی از پیری
* درمان کک و مک
* كاهش منافذ بزرگ پوست
* درمان پوست‌های چرب با منافذ باز
* درمان روزاسه (قرمزی های پراکنده پوست)
* رفع لکه‌های مادرزادی و ماه‌گرفتگی
* درمان برخی ضایعات عروقی سطحی
* بازسازی پوست‌های خشک و ترك خورده
* كاهش عروق عنکبوتی
* رفع ضایعات پیگمانته
* كاهش موهای زائد (موقتى)
آمادگی قبل از انجام IPL
قبل از انجام IPL از موارد زیر خودداری کنید:
●        قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید
●        آفتاب گرفتن یا استفاده از دستگاه سولار
●        وکس کردن پوست
●        لایه‌برداری عميق پوست (پيلينگ، کرم‌های لایه‌بردار قوى)
●        تزریق ژل
●        مصرف داروهایی که خطر خونریزی را افزایش می‌دهند، مانند آسپرین و ایبوپروفن

درمان لک صورت با لیزر​​​​​​​

از بهترین روش‌ها برای از بین بردن لک‌های پوستی، لیزر درمانی است. امروزه، از لیزرهای مختلفی برای رفع لکه‌ها استفاده می‌شود. در لیزر درمانی، از اشعه‌های قدرتمند لیزر با پالس‌های شدید نوری استفاده می‌شود. این لیزرها، ملانین پوست را هدف قرار داده و با این کار لکه‌های ایجاد شده روی پوست را از بین می برند. استفاده از لیزر از بهترین و مؤثرترین روش‌های درمان لک ملاسما، لک‌های ناشی از آفتاب سوختگی و لك‌هاى پيرى بوده که در سراسر دنیا محبوب است.
​​​​​​​
از لیزرهای مورد استفاده برای از بین بردن لکه‌های ناشی از آفتاب و افزایش سن می توان به CO2 فركشنال، اربيوم فركشنال، الكساندرايت و كيوسوئيچ (Nd:YAG Q switch) اشاره کرد. این لیزرها یا از طریق متلاشی کردن رنگدانه‌های پوست و واگذاری آن به ماکروفاژها (سلول هايى که رنگدانه های متلاشی شده را می بلعند وسپس از بدن دفع می کنند) یا از طریق سایش سطح پوست این لکه‌ها را از بین می برند.

درمان لک صورت با لیزر CO2 فرکشنال​​​​​​​
لیزر CO2 فركشنال انتخاب خوبی برای جوانسازی، روشن شدن پوست، رفع تيرگى‌ها و لك‌هاى سطحى، كاهش منافذ باز و سفت و صاف شدن پوست است. اشعه‌های این لیزر باعث تحریک سلول‌های عمقى پوست برای کلاژن‌سازی می‌شوند. همچنین اشعه‌های تابیده شده، باعث لایه برداری پوست شده و در نتیجه با ایجاد لایه جدید پوست، چهره شما شاداب‌تر و جوان‌تر شده و لک‌های صورت از بین می روند. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که درمان لک صورت با ليزر CO2 فرکشنال برای لک‌های سطحی پوست مفید است و روی لک‌های عمقی پوست تأثیر چندانی نخواهد داشت و درمان این نوع از لک با ليزرهاى متفاوتى امكان پذير است .
لیزر CO2 فرکشنال در درمان موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:
۱. چروک های ریز
۲. جوانسازی
۳. اسکارآکنه (جای جوش)
۴. اسکار پس از جراحی، سوختگی یا بریدگی
۵. منافذ باز پوست
۶. سفت شدن پوست
۷. چروک پلک‌ها
۸. ترک های پوستی ناشى از باردارى يا تغيير وزن (استريا)
۹. لکه‌های ناشی از افزایش سن
١٠. تيرگى‌هاى نواحى مختلف

لیزر CO2 فرکشنال بهترین روش غیر جراحی جهت از بین بردن چین و چروک و رفع فرورفتگى‌های پوست است.

نحوه انجام لیزر CO2 فرکشنال

 قبل از انجام ليزر CO2 فرکشنال، موضع با كرم‌هاى بى حس كننده بى‌حس می‌شود تا فرد حین انجام ليزر درد نداشته باشد. ١٢-٢٤ ساعت بعد از لیزر CO2 فركشنال محل لیزر حالت آفتاب سوختگی پیدا کرده که حدود ٧-١٠ روز طول می کشد و ۲-۳ هفته نیز قرمزی پوست ادامه دارد .
جلسات درمانی معمولاً بین ٣-٥ جلسه بوده و هر ٢٠-٣٠ روز يكبار تکرار می شود. اگر لیزر توسط پزشک متخصص پوست انجام شود و فرد توصيه‌ها را رعايت كند، عوارض آن به حداقل می رسد. اگر سابقه تبخال داريد حتماً قبل از انجام ليزر به پزشک خود اطلاع دهيد تا در صورت لزوم تحت درمان دارويى قرار گیريد.

درمان لك صورت با ليزر كيوسوئيچ (Q-switch)
لیزر کیوسوئیچ با بهره گیری از تکنیک پیشرفته  Q- Switched بهترین درمان برای ضایعات پیگمانته (انواع لک ها) ، از بین بردن لکه های قهوه ای ناخواسته، لک های ناشی از نور خورشید، لك هاى هورمونى، از بین بردن خالکوبی ( تاتو)، خال های تیره مادرزادی (Nevus of OTA)، کک مک و لنتيگو ( lentigo) است.

اصطلاح «کیو-سوئیچ» به نوع پالس ایجادشده توسط لیزر اشاره دارد. برخلاف پوینتر لیزرهای رایج که یک پرتو لیزر پیوسته ایجاد می کنند، لیزرهای کیوسوئیچ پالس های پرتو لیزری را ایجاد می کنند که تنها یک میلیاردم ثانیه (نانوثانیه) طول می کشد كه بعد از مکث می تواند دوباره تابیده شود.  از آنجایی که انرژی لیزر در زمان کوتاهی ساطع می شود، انرژی در پالس های بسیار قوی با طول موج هاى ٥٣٢ و ١٠٦٤ نانومتر متمرکز می شود.
پالس‌های کوتاه و قدرتمند از دو مزیت کلیدی برخوردارند: ١. این پالس ها به اندازه کافی قدرتمند هستند که می توانند با تابش بر روی سطح پوست ناحیه مورد نظر توسط رنگدانه های موجود در اپیدرم جذب شده و قطعات ریز جوهر یا رنگدانه ها را بشکنند، تولید کلاژن سازی را تحریک کنند یا قارچ ها را بکشند. همه لیزرها قدرت کافی برای این کاربردها را ندارند، به همین دلیل است که لیزرهای کیوسوئیچ برای اين کارایی و کارآمدی خود ارزشمند هستند.
 ٢.  از آنجایی که انرژی صرفاً برای چند نانو ثانیه به پوست مى تابد، بافت هاى اطراف آسیبی نمی بینند، بلكه فقط رنگدانه ها توسط حرارت خرد می شوند تا سپس پروسه حذف توسط ماکروفاژها در خون انجام شود.
كوتاه بودن پالس چیزی است که به این لیزرها اجازه می دهد تا ملانوسیتوز پوستی یا خال های ملانوسیتیک (خال های مادرزادی)، خالکوبی های آبی-سیاه، لنتیژینوز خورشیدی ( کک و مک) یا کشتن قارچ را بدون عوارض جانبی ناخواسته پاک کنند.
تعداد جلسات درمانی با ليزر كيوسوئيچ بسته به نوع ضایعه و محل آن بستگی دارد.

کاربردهای درمانی لیزر کیوسوئیچ

●        درمان لک حاملگی یا ملاسما
●         درمان تیرگی پس از التهاب (PIH) از جمله لک‌های پس از جوش، زخم و یا اسکار ناشی آن
●        درمان چروک‌های سطحی پوست
●         درمان منافذ باز پوست
●        از بين بردن خال اوتا
●        پاک کردن تاتو
●        درمان کک مک
●        درمان کراتوز سبورئیک
●        درمان لک‌های لنتیگو
●        جوانسازى و سفت شدن پوست
 
* اگر سابقه ابتلا به ویروس تبخال و یا هرپس سیمپلکس را داريد حتماً قبل از ليزر به پزشك خود اطلاع دهيد تا درمان دارويى برايتان شروع شود.
پوسته‌هایی که در ناحیه ليزر شده ایجاد می شوند به مدت چند روز تا ٢ هفته روی ناحیه تحت درمان وجود خواهند داشت (اگر روی پاها باشد، حتی ممکن است پوسته ها  ٣-٤ هفته بماند).
در صورت بروز این پوسته‌ها می توان از وازلین ساده یا ژل‌های مرطوب کننده استفاده کرد و تا زمانی که بهبود نیافته است، می توان ناحیه را به حالت  بانداژ نگه داشت، زیرا این عمل سرعت بهبودی را تسریع می کند.
در مناطق تحت درمان می‌توانید از کانسیلرهای  آرایشی استفاده کنید اما ممکن است پوشاندن آن ها با آرایش دشوار باشد.
به مدت چند دقیقه تا چند ساعت پس از لیزر احساس سوزش در ناحیه تحت درمان احساس مى‌شود.

مراقبت های قبل و بعد از انجام لیزر کیوسوئیچ
​​​​​​​*در جلسه مشاوره سابقه حساسیت‌های پوستی و داروهایی که مصرف می کنید، سابقه کلوئید (ايجاد گوشت اضافه بعد از ترمیم زخم)، مشکلات و بیماری‌های پوستی (سابقه تبخال) خود را حتماً با پزشک متخصص پوست در میان بگذارید.
* از سولاریوم و حمام آفتاب قبل و بعد از لیزر استفاده نکنید و در روز انجام ليزر كيوسوئيچ صورت يا ناحيه تحت درمان کاملاً تمیز و بدون آرایش باشد.
* بعد از انجام لیزر از داروهای آنتی بیوتیک و پمادهای موضعی که متخصص پوست تجویز می کند استفاده کنید، همچنین ممکن است نیاز باشد که از کرم‌های ترمیم کننده  و ضدآفتاب استفاده كنيد.
* در مواردی که تاول‌های پوستی ایجاد شد، از دستكارى، خارش و تركاندن آن‌ها خودداری کنید.

درمان لك صورت با ليزر الكساندرايت (alexandrite)​​​​​​​

لیزر الکساندرایت با طول موج ٧٥٥ نانومتر، جذب بالایی در ملانین (رنگدانه) داشته و لیزر مطلوبی در رفع ضایعات پیگمانته پوست محسوب می شود.
دستگاه الیت پلاس دارای لیزر الکساندرایت از جمله جدیدترین لیزرهای ساخت كمپانى سایناشور آمریکا، دستگاهی منحصر به فرد و با سرعت بسیار بالا در عملکرد است که به راحتی برای رفع ضایعات پیگمانته پوست در انواع آن (تایپ­ های پوستی ١،٢،٣ و در برخی موارد ٤) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه دارای تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA approval ) است و متخصصین پوست و مو از آن به عنوان استاندارد طلائی در رفع ضایعات پیگمانته سطحی نظیر کک و مک، لک‌های سطحی پوست که در اثر آفتاب یا افزايش سن پدید می آیند و همچنین جوش های سرسیاه بینی نام می‌برند.

نحوه عملکرد لیزر الكساندرايت در از بین بردن ضايعات پیگمانته پوست
​​​​​​​لیزر ساطع شده به سطح پوست به صورت انرژی گرمایی توسط پیگمانت‌ها جذب می شود؛ این گرما باعث می شود كه بافت پیگمانته به ذرات بسیار کوچکی تقسیم شود. این ذرات در لایه های پوست به عنوان سلول‌های مرده محسوب شده و توسط دیگر سلول ها به سمت سطح پوست هدایت می‌شوند و در فرآیند طبیعی دفع سلول های مرده پوستی، از بین می روند.