چه مراحل و بررسی‌هایی قبل از انجام لیزر موهاى زائد باید صورت بپذیرد؟

فردی که قصد لیزر موهای زائد در نواحی مختلف بدن خود را دارد، باید از جهات مختلف مورد بررسی و معاینه قرار بگیرد تا بهترین نتیجه را از لیزر به‌دست بیاورد. مواردی را که یک متخصص پوست و مو برای رفع موهای زائد در نظر ميگیرد عبارتند از:
١- ابتدا در مورد انجام یا عدم انجام لیزرهای قبلی، دفعات آن‌ها و نتایج آن‌ها صحبت می‌شود، متأسفانه اکثر افراد اطلاع درستی از نوع دستگاه لیزر قبلی خودشان ندارند و فقط به صرف تبلیغات و یا قیمت مناسب آن مراجعه کرده‌اند.
٢- در مورد وجود اختلالات هورمونی و علائمی که به نفع آن‌ها وجود دارد (مثل نامنظمی سیکل قاعدگی، ریزش موی سر، جوش‌های مکرر صورت و سابقه نازایی)پرسيده ميشود؛ از آنجا که اختلالات هورمونی در بسیاری از بیماران پُرمو دیده می‌شود حتماً بیمار باید از این جهت بررسی شود وگرنه درمان با لیزر تأثیر نداشته و به درازا خواهد کشید.
٣- در مورد مصرف بعضی داروها که می‌توانند منجر به رویش موهای زائد شوند؛ مانند کورتون‌ها، داروهای هورمونی و ماينوكسيديل که در این گونه بیماران لیزر اثر مناسب را نخواهد داشت، پرسيده ميشود.
٤- وجود بعضی بیماری‌ها مثل پسوريازيس ،
ليكن پلان و ويتيليگو(برص)؛ در این بیماران احتمال پیدایش ضایعات جدید از نوع همان بیماری در محل لیزر وجود دارد، مخصوصاً اگر ناحیه دچار سوختگی با لیزر شود.
٥- سابقه اسکار هیپرتروفیک یا كلوئيد(گوشت اضافه محل عمل)؛ که انجام لیزر در این بیماران احتمال دارد باعث ایجاد اسكار هیپرتروفیک شود و بهتر است لیزر انجام نشود، البته باید گفت که بیشتر با سوختن پوست با لیزر این احتمال بیشتر می‌شود.
٦- فردی که سابقه تبخال مکرر دارد باید از ۲۴ ساعت قبل تا یک هفته بعد از لیزر از داروهای ضد‌تب‌خال مثل آسیکلوویر استفاده کند.
٧- در صورتی که بیمار سابقه عفونت فعال مثل جوش چرکی یا هر کانون عفونی دیگری در محل لیزر مو داشته باشد باید تا زمان درمان آن عفونت، لیزر را به تعويق انداخت.
٨- به هر روشی که فرد باعث برنزه‌شدن پوست (tanning) خود شده باشد، اعم از آفتاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفتن یا سولاریوم، احتمال سوختگی پوست و ایجاد لک به دنبال لیزر بسیار زیاد است. در این بیماران بهتر است درمان تا زمان از بین رفتن رنگ برنزه، به تعویق بیفتد و در این مدت بیمار بايد از ترکیبات ضدلک، روشن كننده و ضدآفتاب استفاده کند.
٩- بررسی وجود تاتو، خال یا كك و مك در محل لیزر؛ زیرا انجام لیزر مو می‌تواند باعث کم‌‌‌‌‌‌‌‌رنگ شدن این ضایعات شود و باید از قبل به بیمار در مورد این مسئله تذکر داد، البته این در صورتی است که روی محل تاتو، لیزر مو انجام شود و اگر لیزر روی تاتو زده نشود مشکلی پیش نمی‌آید.

 

بین جلسات لیزر موهاى زائد چه اقدماتی لازم است؟

معمولاً قبل و در بین جلسات درمان نباید از روش‌هایی از قبیل بند انداختن، اپیلاسیون یا کندن موها استفاده کرد و این روش‌ها را باید از حداقل دو هفته قبل از جلسه‌ی لیزر برای صورت و یک ‌ماه قبل برای بدن، متوقف کرد و موهای منطقه را صرفاً باید با تیغ يا كرم موبَر اصلاح کرد.

 

چه تعداد جلسه برای درمان موهای زائد نیاز است؟

پاسخ قطعی و دقیقی به این سؤال نمی‌توان داد، چون بسته به فرد و محل مورد درمان و همچنین نوع دستگاه و پارامترهایی که با آن روی فرد لیزر انجام می‌شود، تعداد جلسات متفاوت است؛ مثلاً تعداد جلسات لیزر موهای زائد صورت بیشتر از تعداد جلسات ناحیه ساق پا می‌باشد و در کل به‌طور متوسط ٤ تا ٨ جلسه درمان نیاز است، ولی ممکن است بیشتر یا کمتر باشد و در صورت وجود زمینه اختلالات هورمونی، مثل افرادی که دچار تنبلی تخمدان هستند و یا مجبور به مصرف داروهای هورمونی هستند، به درازا می‌کشد.

 

فاصله جلسات لیزر موهای زائد از هم چقدر است؟

فاصله بین جلسات لیزر، بستگی به محل لیزر دارد و اصولاً بین یک تا حدوداً دو ماه است. بهترین معیار فاصله بین جلسات لیزر درمانی، زمانی است که طول می‌کشد تا تعداد قابل توجهی از موها در بیاید. مثلاً در صورت هر ۴ تا ۶ هفته است ولی در ساق پا هر دو ماه.
بیمار ایده‌آل، بیماری است که پوستی روشن اما مویی مشکی و ضخیم داشته باشد، انتظاراتش واقع‌گرایانه بوده و اختلال هورمونی نداشته باشد.
البته باید تأکید کرد که میزان پاسخ‌دهی هر منطقه از بدن و هر فرد بسته به تراکم و ضخامت و نوع تیپ پوستی متفاوت است و شاید برخی افراد به جلسات بیشتری نیاز داشته باشند و یا با تعداد جلسات کمتری به نتایج دلخواه برسند.